Lähikuvassa Mosquito Magnet -laitteen kansi.

Tuotetuki

Pidä huolta Mosquito Magnetistasi, niin se pitää hyttyset poissa vuosia

Mosquito Magnet poistaa hyttyset pihaltasi ja pienentää alueen hyttyskantaa merkittävästi. Oikein säilytettynä ja huollettuna Mosquito Magnet toimii vuosikausia käytössä.

Jotta Mosquito Magnet toimii parhaalla mahdollisella tavalla, on tärkeää huolehtia sen ylläpitohuollosta. Laite suositellaan puhdistettavan huoltoliikkeellä n. 3 vuoden välein.


Verkon puhdistus

Henkilö on avannut Mosquito Magnet -laitteen kannen ja. onpuhdistamassa verkkoa.

Vaihda tai pese Mosquito Magnet hyttysverkko tasaisin väliajoin. Verkon pitäminen puhtaana parantaa merkittävästi ansan toimintatehoa ja pidentää sen käyttöikää.

Vaurioitunut tai tukossa oleva verkko heikentää huomattavasti ilman virtausta ansan läpi. Suosittelemme pesemään hyttysverkon säännöllisesti, mieluiten 21 päivän välein kaasupullon vaihdon yhteydessä. Verkko kannattaa vaihtaa uuteen kauden alussa. Muista vaihtaa verkko myös silloin, kun hyttyssaaliit ovat pienempiä.

Huono tai likainen verkko heikentää laitteen tehoa

Tukkoinen tai huonokuntoinen verkko heikentää ansan muodostamaa alipainetta, josta imu syntyy. Kun imuteho heikkenee, laite joutuu työskentelemään enemmän säilyttääkseen toimintatehonsa. Tämä aiheuttaa laitteelle ylimääräistä rasitusta.


Mosquito Magnet -hyttysansan säilytys ja käyttöönotto

Talvisäilytys

On tärkeää, että Mosquito Magnet ‑laite säilytetään asianmukaisesti, kun hyttyskausi on ohi. Paras paikka laitteen säilytykselle on kuiva ja lämmin tila, esimerkiksi autotalli tai varasto.

Seuraavilla toimenpiteillä varmistat ongelmattoman käyttöönoton keväällä:

  1. Mallista riippuen irrota virtajohto tai akku (ja lataa akku täyteen).
  2. Anna ansan jäähtyä ja kuivua kunnolla.
  3. Poista hyttysverkko ja puhdista ansan sisäosiin päätyneet hyttyset esim. imuroimalla imukanavan kautta.
  4. Puhdista ansa ja pese verkko. Anna verkon kuivua kunnolla ennen kuin laitat sen takaisin paikalleen.
  5. Poista myös vanha R-Octenol-tehosteainekapseli talvisäilytyksen ajaksi ja hävitä se ohjeiden mukaisesti.
  6. Säilytä ansaa talven ajan tiiviissä pussissa tai vastaavassa, jotta ansan sisälle ei pääse hämähäkkejä, pölyä tai muita epäpuhtauksia.

Kevätkäynnistys

Kun lämpötila on noussut pysyvästi yli 10 °C, talven yli horrostilassa olleet hyttysen munat alkavat hautua. Naarashyttyset, jotka ovat viettäneet talven suojaisessa paikassa, kuten kellarissa tai puussa, heräävät ja laskevat munansa, joten on aika ottaa hyttysansa käyttöön.

Ota hyttysansa käyttöön seuraavasti:

  1. Poista suojapeite ja anna laitteen kuivua kunnolla ennen käynnistystä. Jos ilma on hyvin kostea, pidä laitetta auringonpaisteessa tai ota se sisätiloihin vuorokaudeksi ennen käynnistystä.
  2. Kiinnitä kaasuventtiili kaasupulloon.
  3. Laita paristot/akku paikalleen tai kiinnitä virtajohto. Lataa akku ennen paikoilleen laittoa.
  4. Aloita uusi kausi puhdistetulla tai uudella verkolla (ja uudella R-Octenol-tehosteainekapselilla).
  5. Avaa kaasuventtiili ja käynnistä laite normaalisti.

Mitä tehdä, jos Mosquito Magnet ei toimi?

Varmista, että 

  • nestekaasupullo ei ole tyhjä. Jos mahdollista, yritä käynnistystä myös toisella nestekaasupullolla.
  • kaasupulloa ei ole käytetty loppuun (epäpuhtaudet pullon pohjalta voivat tukkia ansan). 
  • paineensäädin on oikein asetettu nestekaasupulloon (tarkat ohjeet käyttöohjeessa).
  • paineensäätimen liitokset eivät vuoda (saippualiuostesti).
  • paineensäädin on mallia, jonka ulostulopaine on 29 mbar (±2 mbar).
  • ansa ei ole ollut sadettajan lähettyvillä (elektroniikka voi vahingoittua).
  • hyttysverkko ei ole täynnä.
  • ulkolämpötila ei ole ollut käyttöhetkellä liian alhainen (alle 10 astetta).

Katso myös laitteesi mallikohtaiset huoltovinkit käyttöohjeesta.

Jos etsit vanhemman Mosquito Magnet -mallin käyttöohjetta, ota yhteyttä asiakaspalvelu@proviter.fi.

Muista mainita viestissä laitteesi malli tai sarjanumero (löytyy laitteen virtakytkimen alapuolella olevasta tyyppitarrasta), jotta osaamme lähettää sinulle oikean ohjeen.

Kuvalliset merkkivalojen selitykset erikseen kaikille laitteille

Hyttysansojen merkkivalot

Mosquito Magnet hyttysansojen eri malleissa on hieman erilaiset toiminto- ja merkkivalot. Katso oman laitteesi valokoodit alta.

Pioneer-merkkivalot

1. HYTTYSANSA ON POIS PÄÄLTÄ

Hyttysansa on pois päältä, kun merkkivaloa ei ole.

2. ANSA LÄMPENEE TOIMINTAKUNTOON

Kun merkkivalo vilkkuu, ansa lämpenee.

3. HYTTYSANSA ON TOIMINTAKUNNOSSA

Hyttysansa on toimintakunnossa kun merkkivalo palaa jatkuvasti.

4. ANSA ON VIKATILASSA EIKÄ KÄYNNISTYNYT NORMAALISTI

Merkkivalon vilkkuessa nopeasti, ansa on vikatilassa.
  • Sammuta hyttysansa ja irrota paineensäädin nestekaasupullosta sekä virtajohto
  • Jos hyttysansa ei käynnisty uudelleenkäynnistettäessä, lue Pioneerin huoltovinkit käyttöohjeesta.

Executive-merkkivalot

1. HYTTYSANSA POIS PÄÄLTÄ

Merkkivalo ei pala.

2. ANSA LÄMPENEE TOIMINTAKUNTOON

Merkkivalo on keltainen.

3. HYTTYSANSA ON TOIMINTAKUNNOSSA

Merkkivalo on vihreä.

Vikakoodit

1. EI VALOA, HYTTYSANSA EI SAA VIRTAA

animaatio:  ei valoa, hyttysansa ei saa virtaa
  • Tarkista akun kunto
  • Tarkista, että akun liitin on oikein paikoillaan

2. JATKUVA LÄMMITYSTILA

animaatio:  keltainen valo, jatkuva lämmitystila
  • Sammuta hyttysansa ja anna jäähtyä
  • Irrota paineensäädin nestekaasupullosta ja kiinnitä se uudelleen
  • Vaihda toinen nestekaasupullo
  • Jos hyttysansa on tuulisella paikalla, siirrä se suojaisampaan paikkaan
  • Anna ansan lämmetä vähintään 30 minuttia

3. HIDAS PUNAINEN VILKKUMINEN, ONGELMIA KAASUNSAANNISSA

Hidas punainen vilkkuminen.
  • Varmista, että hyttysverkon luukku aukeaa, kun suljet päällikannen. Jos verkon luukku ei aukea, ilma ei pääse kiertämään
  • Tarkista nestekaasupullon tilanne, pullo kestää normaalisti noin 21 päivää

4. NOPEA PUNAINEN VILKKUMINEN, TERMISTORIONGELMA

animaatio: nopea punainen vilkkuminen, termistoriongelma, ota yhteys huoltoliikkeeseen.

Sulje hyttysansa ja käynnistä se uudelleen 15 minuutin kuluttua. Jos hyttysansa ei edelleenkään käynnisty, ota yhteys huoltoliikkeeseen.

5. PUNAINEN JA ORANSSI VILKUTTAA VUOROTELLEN, ALHAINEN JÄNNITE

animaatio:  punainen ja oranssi vilkuttaa vuorotellen, alhainen jännite
  • Lataa akku uudelleen täyteen
  • Tarkista, että akun liitin on oikein paikoillaan
  • Tarkista, että akku latautuu normaalisti (laturin merkkivalo)

6. VIHREÄ JA PUNAINEN VILKUTTAA VUOROTELLEN, YLIKUUMENTUMINEN

  • Hyttysansan ylikuumentuessa laite sammuttaa itse itsensä, paina tällöin käynnistyskytkin OFF-asentoon ja anna ansan jäähtyä noin kaksi tuntia
  • Viallinen tai liian hidas puhallin, tarkista puhaltimen kunto hyttysverkon alta ansan ollessa sammuksissa. Imuroi tarvittaessa puhtaaksi
  • Ansan sijainti väärä, älä aseta ansaa mielellään suoraan auringonpaisteeseen vaan varjoisaan paikkaan

7. JATKUVA PUNAINEN, SÄHKÖONGELMA

Käynnistä ansa uudelleen useaan otteeseen. Jos ansa ei käynnisty, ota yhteys huoltoliikkeeseen.

Independence-merkkivalot

1. HYTTYSANSA POIS PÄÄLTÄ

EI valoa.

2. ANSA LÄMPENEE TOIMINTAKUNTOON

Keltainen valo.

3. HYTTYSANSA ON TOIMINTAKUNNOSSA

Vihreä valo.

Vikakoodit

1. EI VALOA, HYTTYSANSA EI SAA VIRTAA

Ei valoa.
  • Tarkista paristojen / akun kunto
  • Tarkista, että paristokotelon / akun liitin on oikein paikoillaan

2. JATKUVA LÄMMITYSTILA

Keltainen valo.
  • Sammuta hyttysansa ja anna jäähtyä
  • Irrota paineensäädin nestekaasupullosta ja kiinnitä se uudelleen
  • Jos mahdollista, vaihda toinen nestekaasupullo
  • Käynnistä ansa uudelleen ilman hyttysverkkoa ja verkkotilan kansi raollaan
  • Jos ansa on tuulisella paikalla, siirrä se suojaisampaan paikkaan
  • Anna ansan lämmetä vähintään 30 minuuttia
  • Aseta hyttysverkko paikoilleen ja sulje kansi, kun vihreä valo on syttynyt

3. HIDAS PUNAINEN VILKKUMINEN, ONGELMIA KAASUNSAANNISSA

  • Tarkista nestekaasupullon tilanne, pullo kestää normaalisti noin 21 päivää
  • Tukkeutunut suutin → käytä puhdistuspatruunaa
  • Tarkista paineensäätimen kunto. Jos paineensäädin on viallinen tai vuotaa, ota yhteys asiakastukeemme puh: 010 229 1259

4. NOPEA PUNAINEN VILKKUMINEN, TERMISTORIONGELMA

Nopea punainen vilkkuminen.

Ota yhteys lähimpään huoltoliikkeeseen.

5. PUNAINEN JA ORANSSI VILKUTTAA VUOROTELLEN, ALHAINEN JÄNNITE

  • Vaihda paristokoteloon uudet paristot / lataa akku täyteen
  • Tarkista, että paristokotelon / akun liitin on oikein paikoillaan
  • Tarkista, onko paristokotelon metallipinnoilla hapettumaa. Se heikentää huomattavasti virranjohtavuutta

6. VIHREÄ JA PUNAINEN VILKUTTAA VUOROTELLEN, YLIKUUMENTUMINEN

  • Hyttysansan ylikuumentuessa laite sammuttaa itse itsensä, paina tällöin käynnistyskytkin OFF-asentoon ja anna hyttysansan jäähtyä noin kaksi tuntia
  • Jos puhallin on viallinen tai liian hidas, tarkista puhaltimen kunto hyttysverkon alta ansan ollessa sammuksissa. Imuroi tarvittaessa puhtaaksi
  • Ansan sijainti väärä, älä aseta ansaa mielellään suoraan auringonpaisteeseen vaan varjoisaan paikkaan

7. JATKUVA PUNAINEN, SÄHKÖONGELMA

Käynnistä ansa uudelleen useaan otteeseen. Jos ansa ei käynnisty, ota yhteys huoltoliikkeeseen.

Patriot-merkkivalot

1. HYTTYSANSA ON POIS PÄÄLTÄ

2. ANSA LÄMPENEE TOIMINTAKUNTOON

3. HYTTYSANSA ON TOIMINTAKUNNOSSA

4. ANSA ON VIKATILASSA EIKÄ KÄYNNISTYNYT NORMAALISTI

  • Sammuta hyttysansa ja irrota paineensäädin nestekaasupullosta sekä virtajohto
  • Ansan jäähdyttyä käytä puhdistuspatruunaa
  • Jos hyttysansa ei käynnisty uudelleenkäynnistettäessä: Lue Patriot huoltovinkit

Huoltoliikkeet

Wilhtom Oy

Olarinluoma 16 F, 02200 ESPOO

09 420 8075

Pienkonehuolto Masiinapaja Oy

Tyyneläntie 2 B, 07230 MONNINKYLÄ

050 549 2664

Piketa Oy

Lentokentänkatu 9b A-talo, 33900 TAMPERE

03 233 3200

Kylmä- Ja Kodinkonehuolto J. Hokkanen Oy

Koivupurontie 3, 40320 JYVÄSKYLÄ

020 779 0510

Vuoksen huolto- ja asennuspalvelu Oy

Vuoksenniskantie 93, 55800 IMATRA

05 436 6010

Tapahtumalaite Oy (käynnit sovitusti)

Oivaltajantie 1 B 5, 60100 SEINÄJOKI

010 571 1331

Teho-Posako Oy

Tehdaskatu 37, 70620 KUOPIO

017 369 6802

Elektroniikkayritys E. Holappa Oy

Keminsuuntie 67, 94400 KEMINMAA

050 463 0789

Hammarin Sähkö Oy

Ilmarinkatu 7, 90400 OULU

08 311 5331

Huoltoliike Tuominen Oy

Tuotekatu 12, 21200 RAISIO

02 251 2311

Huoltoon lähettäminen

Laita laatikkoon mukaan:

  • vain toimintayksikkö ja virtajohto/akku latureineen (ei jalustaa, kaasupulloa, ohjekirjoja yms.)
  • jos kyse on takuunalaisesta laitteesta, kopio takuukuitista (vuoden takuu)
  • asiakastiedot ja vikakuvaus
  • palautusosoite
  • vain toimintayksikkö ja virtajohto/akku latureineen (ei jalustaa, kaasupulloa, ohjekirjoja yms.)
  • jos kyse on takuunalaisesta laitteesta, kopio takuukuitista (vuoden takuu)
  • asiakastiedot ja vikakuvaus
  • palautusosoite

Pakkaaminen:

  • Laite tulee pakata huolellisesti asianmukaiseen jämäkkään pahvilaatikkoon.
  • Laitteen liikkuminen laatikon sisällä tulee estää.
  • Jos laite lähetetään alkuperäisessä laatikossa, varmista laatikon teippaukset (erityisesti pohjasta).
  • Jos laite ei ole pakattu asianmukaisesti ja se rikkoutuu postin kuljetuksessa, voidaan korjauskulut periä lähettäjältä.
  • Postin Express Business Day 14, eli paketti 14 on paras mahdollinen tapa toimittaa ansa huoltoliikkeelle.

Takuulaitteet:

  • Postin sopimustunnuksen saat maahantuojalta, mikäli kyseessä on takuulaite. Laitteilla on 12 kuukauden takuu ostokuittia vastaan.
  • Käytetään aina Postin Express Business Day 14 ‑lähetystä.
  • Jos takuulaitteen todetaan huollossa olevan täysin kunnossa, on huoltoliikkeellä oikeus periä töistä tarkistusmaksu.